Foto

Het maken, bewerken en presenteren van foto's.

Kwikbatterijen zijn vanwege het nadelige milieu aspect dat aan dit soort batterijen kleeft verboden en mogen in de meeste landen niet meer verkocht, gemaakt en geïmporteerd worden. Het bezitten van deze batterijen is niet verboden, lege (kwik)batterijen moeten worden ingeleverd op plaatsen waar speciale wegwerpbakken voor lege batterijen staan of bij het chemisch afval.

Omdat deze batterijen niet meer leverbaar zijn worden veel gebruikers van (vooral) oudere camera’s en belichtingsmeters voor een probleem gezet. De zeer constante spanning (1,35 volt) van deze kwikbatterijen wordt niet alleen gebruikt als voeding- maar ook als referentiespanning voor de lichtmeter en de elektronica. Omdat een kwikbatterij een lagere spanning heeft dan een zilveroxidebatterij (1,6 volt) en alkalinebatterij (1,55 volt) zal de belichtingsmeter geen juiste waarden meer aangeven, afwijkingen van 2 ‘stops’ zijn geen uitzondering. (Bij de Konica Tc zelfs 4 ‘stops’ !)

Afhankelijk van de schakeling in een camera of belichtingsmeter is een exacte referentie spanning van 1,35 volt noodzakelijk of niet. Een Pentax Spotmatic bijvoorbeeld heeft een ‘brug’ meetschakeling in zijn lichtmeter en werkt met een alkalinebatterij net zo nauwkeurig als met een kwikbatterij. Er kan eenvoudig gecontroleerd worden of de camera of belichtingsmeter goed werkt met alkalinebatterijen door afwisselend met een kwik- en een alkaline-batterij een lichtmeting te doen in een (niet te lichte) kamer en op een heldere lucht.

Camera’s en belichtingsmeters zullen niet defect of permanent ontregeld raken indien alkaline (of zilver-oxide) batterijen (hogere spanning) worden gebruikt in plaats van kwikbatterijen, de aangegeven belichtingswaarden kunnen echter wel anders zijn. Als er geen verschillen in gemeten belichtingswaarden te vinden zijn tussen de alkaline (of zilver-oxide) batterijen en de kwikbatterijen of als de verschillen kleiner zijn dan ± 0,5 lichtwaarde (ook wel ‘stop’ genoemd), dan is het geen enkel probleem om Auteur: F. de Gruijter, Zuidkade 161, 2741 JJ Waddinxveen, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. alkaline- of zilveroxide-batterijen te gebruiken. Als de verschillen groter zijn dan een halve ‘stop’ moet er worden uitgekeken naar een alternatieve spanningsbron als de kwikbatterij op is.

Indien er dia’s worden gemaakt kan een verschil van 1/3 ‘stop’ al een probleem zijn. Omdat kwikbatterijen meer dan 10 jaar houdbaar zijn als ze onder de 20oC worden bewaard (in de koelkast zelfs nog langer, wel goed beschermen tegen vocht en ijs) is het raadzaam om een voorraad kwikbatterijen aan te leggen als ergens nog ‘verse’ te verkrijgen zijn. Pas op voor ‘oude’ voorraad want batterijen die lang op de plank hebben gelegen zullen zeker niet lang meer mee gaan. Als de camera of belichtingsmeter niet goed werkt op een alkaline- of zilveroxide-batterij zijn er een aantal mogelijkheden: - Laat de camera of belichtingsmeter afstellen/ kalibreren op een PX625S zilveroxidebatterij. - Modificeer de camera of belichtingsmeter door één (of meerdere)

Schottky diode(s) in serie met de draad van het batterijencompartiment op te nemen. - Gebruik een (zelfbouw) batterij adapter. - Gebruik zink-luchtbatterijen. Voor meer informatie over deze batterijen zie pagina 2. Op pagina’s 9 t/m 10 staat een uitgebreide beschrijving voor het maken van een zelfbouw adapter zoals op de afbeelding rechts te zien is. Deze adapter is inmiddels wereldwijd door velen al succesvol nagebouwd. Kant en klaar gebouwde adapters kunnen besteld worden voor € 15,00 inclusief verzendkosten. (zie pagina 8) Voor vragen, opmerkingen, informatie, adapters of kit(s) kunt u e-mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 PDF

Door de coronacrisis vielen veel vakantieplannen in het water. Maar met zoveel mooi weer voor de deur is het in eigen land ook heerlijk vertoeven. Op vakantie heb je natuurlijk maar weinig zin om te sjouwen met grote en zware fotoapparatuur, maar dat betekent niet dat je dan maar helemaal geen foto's moet maken. Met een smartphone met goede camera in je zak, kun je al het moois wat je onderweg tegenkomt gewoon vastleggen.

De mooiste resultaten krijg je wanneer je onze tips in acht neemt naar aanleiding van onze ervaringen met de  OPPO Find X2 Pro, de ultieme fotografie smartphone die onlangs een goud award van ons ontving.

1. Je belichting is het allerbelangrijkst

Net als bij het fotograferen met je spiegelreflex-  of systeemcamera is belichting het allerbelangrijkste. Fotografie blijft spelen met licht, met welke camera je ook schiet. Op het scherm van je telefoon kun je tikken om de belichting aan te passen. Tik je op een gedeelte van de foto, dan snapt je smartphone dat de camera daarop moet focussen én past hij de belichting daarop aan. Tik je op een licht gedeelte, dan wordt de rest van de foto vaak wat donkerder en andersom. Bij fel zonlicht op een terras in combinatie met de schaduw van een parasol lukt het je in sommige gevallen niet om een foto te maken omdat het verschil tussen de donkere en lichte delen van de foto te groot is. Dat heeft te maken met het dynamisch bereik wat je smartphonecamera vast kan leggen.

Met OPPO’s Ultra Night Mode 3.0 schiet je bovendien vanaf elke afstand de mooiste plaatjes onder de meest uitdagende lichtomstandigheden. De algoritmes van deze speciale nachtmodus zijn toepasbaar op alle drie de cameralenzen van de telefoon, en zorgen ervoor dat zelfs tijdens de donkerste momenten jouw foto’s scherp en duidelijk blijven.

Belichting online.jpg

 
Foto genomen met de OPPO Find X2 Pro

 

De OPPO Find X2 Pro is de koning van de telefooncamera's van dit moment en uitgerust met een 48MP Ultra Vision Camera Systeem. Deze smartphone heeft een zeer groot dynamisch bereik en daardoor blijven de details in zowel de lichte als de donkere delen van de foto heel goed gewaarborgd.

2. Met selectief scherpstellen bereik je het beste resultaat

Wanneer je op het scherm tikt voor de belichting zie je ook dat de focus verandert. De OPPO Find X2 Pro is zelf heel goed in het herkennen van onderwerpen. Zo voelt hij haarfijn aan of je een persoon wil fotograferen, een gebouw, zonsondergang of een maaltijd, en brengt deze dan automatisch in focus. Wil je dat niet, dan kun je de focus handmatig verleggen. Ook kun je in de Pro-modus van de camera nog kiezen voor een diafragma afstelling. Zo breng je het verschil tussen je onderwerp en de achtergrond extra goed naar voren en wordt je als kijker echt in de foto gezogen dankzij het prachtige bokeh. Zie hier een foto genomen met de OPPO Find X2 Pro groothoeklens.

Wide Angle.jpg

 
Foto genomen met de OPPO Find X2 Pro ultragroothoek lens


Pro tip: De OPPO Find X2 Pro kan niet alleen inzoomen op onderwerpen die ver van je afstaan, ook dichtbij doen de camera's het heel goed. De smartphone kan dankzij de speciale macrofunctie loepzuivere details vastleggen tot op een afstand van slechts drie centimeter! Zie hieronder de macromodus camera in actie: 

 Foto’s genomen met de OPPO Find X2 Pro | Rechts: macromodus geactiveerd op de OPPO Find X2 Pro

3. Inzoomen kan en mag gewoon, ook met je smartphone!

Een veelgehoorde uitspraak als het op smartphone fotografie aankomt is dat je het beste kunt zoomen met je voeten. Dat wil zeggen: wil je een stukje dichterbij fotograferen, dan moet je een stukje dichterbij lopen. Dit gebruik stamt nog uit de tijd waarin smartphonecamera's nog niet heel goed waren en het inzoomen alleen digitaal ging, waardoor er vrij snel veel kwaliteitsverlies ontstond. Kies je voor een smartphone met goede camera’s, zoals de OPPO Find X2 Pro, dan kun je gebruik maken van verschillende zoomfuncties, zonder dat er geen kwaliteitsverlies optreedt.

 Links: 6x / Rechts: 10x

De OPPO Find X2 Pro beschikt over een 48 megapixel ultragroothoeklens, een 48 megapixel groothoeklens, 13 megapixel telelens én 10x Hybrid Zoom ondersteuning – zie bovenstaande foto’s. De gloednieuwe OIS-driver chip gecombineerd met multi-focus beeldfusie technologie en een ultra resolutie-algoritme zorgt voor de consistentie van kleur en witbalans bij het schakelen tussen drie camera's, wat het zoomproces natuurlijker en soepeler maakt. Met deze smartphone fotografeer je dus moeiteloos zowel ultragroothoek als tele en je hoeft niet te zoomen met je voeten. En dat is natuurlijk extreem handig wanneer je op vakantie onverwacht op een hele drukke locatie komt en niet dichterbij kunt komen.

4. Vergeet de videofunctie niet!

Wanneer je op reis bent kun je prachtige stilstaande beelden maken voor in je fotoalbum, maar soms gebeuren er dingen die je gewoon echt op bewegend beeld vast moet leggen. De meeste smartphones zijn redelijk beperkt in de videofuncties, maar OPPO herdefinieert de mogelijkheden op het gebied van filmen met je smartphone. Niet voor niks is beroemd filmregisseur Werner Herzog erg fan van de OPPO Find X2 Pro die tijdens het filmen tot wel 30x kan inzoomen en beschikt over Ultra Steady Video Pro met een verbeterde beeldstabilisatie-algoritme. Naast 4K 60fps video's ondersteunt de telefoon ook Live HDR video-opname met technologieën die licht en schaduw in scènes met tegenlicht duidelijker onderscheiden. Met de Ultra Steady Video feature van de OPPO Find X2 Pro ben je bovendien altijd verzekerd van steady beeld (geen bibberende of onduidelijke video’s meer).

In deze video geeft Werner Herzog je tips voor het maken van professionele filmbeelden met deze smartphonecamera's. Denk onder andere aan het stilhouden van de camera, het experimenteren met standpunten en natuurlijk het letten op het geluid.  Met de videobewerkingsapp van OPPO, Soloop, kun je eenvoudig videobeelden editen en met één druk op de knop delen.

5. Wees niet bang voor kunstmatige intelligentie

Als het op artificial intelligence aankomt zijn veel fotografen nog wat terughoudend. Dat is nergens voor nodig, je kan het effect namelijk zo gek maken als je zelf wilt en in veel gevallen dragen de slimme instellingen van de smartphonecamera echt bij tot een beter beeld. Neem als voorbeeld de AI kleurwaarde-boost van de OPPO Find X2 Pro. Deze zorgt ervoor dat de kleuren die passen bij de te fotograferen onderwerpen nog sprankelender worden. De smartphone is in staat zelf het onderwerp te herkennen.

Jasper van Suyk, internationaal fotograaf, laat in deze video zien hoe de Find X2 Pro smartphone fotografie naar een hoger niveau tilt.

Fotografeer je bijvoorbeeld in het bos, dan zullen de groentinten van je foto afspatten. En ben je een enthousiaste foodlover die het niet kan laten om ieder hapje en drankje op Instagram te posten? Dan zorgt de AI van de OPPO Find X2 Pro ervoor dat je fotogenieke maaltijden er extra vers en appetijtelijk uitzien.

De OPPO Find X2 Pro is te koop bij onder andere Vodafone, KPN, T-Mobile en MediaMarkt.
Volg voor meer informatie @OPPONederland op Instagram en Facebook of bezoek de website: www.oppo.com/nl

Lees de complete review

De foto's in dit artikel zijn gemaakt met de OPPO Find X2 Pro.  De DIGIFOTO redactie mocht onlangs ook met dit toestel fotograferen en was erg onder de indruk van de kwaliteit van de camera's en de vele high tech functies. We beloonden de smartphone dan ook met een Goud award. Ons oordeel en de review lees je hier.

Maken en delen

Een van de grootste voordelen van het fotograferen en filmen met je mobiele telefoon is dat je de content meteen kunt delen met je contacten en op social media. Maak hier dan ook gebruik van en deel je mooie resultaten op Instagram of Facebook. Ook kun je ze natuurlijk insturen in onze gallery. Je maakt dan ook nog eens kans om in de spotlight te komen in een van de komende edities.

De temperaturen lopen op, het zonnetje laat zich van zijn beste kant zien en de korte broeken mogen weer uit de kast: tijd om buiten aan de slag te gaan. Bij Kamera Express ontdek je daarvoor de beste tips.
 

Momenteel staat Kamera Express bomvol met handige adviezen voor het thema Buiten aan de slag. Ontdek bijvoorbeeld hoe je de Nederlandse natuur op z’n mooist vastlegt, leer welke gear je het best kunt gebruiken voor het maken van een macrofoto, of hoe je filters gebruikt voor de beste landschapsfoto’s. Ook wordt er elke 2 weken een nieuwe fotowedstrijd georganiseerd. Bijvoorbeeld de fotowedstrijd ‘in de bossen’.

On-the-go foto’s bewerken

Wil jij je foto’s on-the-go bewerken? Bekijk dan de tips van Kamera Express voor het bewerken van foto’s op je smartphone. In deze uitgebreide handleiding lees je hoe je Lightroom Mobile gebruikt om jouw foto’s te laten shinen. Leer alle basics: van uitsnijden en de belichting aanpassen tot het maken van profielen en het veranderen van kleuren. Zo heb jij voortaan in een handomdraai je foto’s bewerkt!

Leer van de pros

Heb je nog leesvoer nodig voor als je in de tuin van het zonnetje wilt genieten? Dat komt goed uit, want Kamera Express heeft speciaal voor jou de beste interviews op een rijtje gezet. Lees bijvoorbeeld hoe journaliste en fotografe Sacha de Boer verliefd werd op analoge fotografie, of hoe fotograaf Ahmet Polat zijn eigen stijl ontwikkelde.

Verder ontdek je de wondere onderwaterwereld met onderwaterfotograaf Dos Winkel en lees je een indrukwekkend interview over emotie in journalistieke beelden met fotograaf Muhammed Muheisen. Als je daar niet geïnspireerd van raakt, dan weten wij het ook niet meer!

Ontdek de wereld van filters

Filters. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, en ze vervullen verschillende functies. Als je nog nooit een filter hebt gebruikt, kan dat nogal overweldigend lijken. Geen zorgen, voor de filtergroentjes onder ons schreef Kamera Express een handige handleiding. Daarin leggen we je alles uit over polarisatiefilters, ND filters, gradual ND filters en kleurenfilters. Zo kan jij voortaan zorgeloos met filters aan de slag om jouw foto’s naar een hoger niveau te tillen.

Waag je aan landschapsfotografie

Er zijn in Nederland talloze prachtige natuurgebieden te vinden. Nu we vooral in eigen land op vakantie gaan, is de kans groot dat je er eentje tegenkomt. Die wil je natuurlijk wel zo mooi mogelijk vastleggen. Maak daarvoor gebruik van de tips van Kamera Express voor een bijzonder perspectief in je landschapsfoto. Gebruik bijvoorbeeld een drone om het landschap van bovenaf te fotograferen, of leer hoe je mist gebruikt voor een mysterieus effect.

Voor de meer ervaren fotograaf is het artikel met 5 technieken voor landschapsfotografie een aanrader. In dat artikel lees je meer over de bijzondere technieken die je kunt gebruiken om landschapsfoto’s nét dat beetje extra te geven. Leer hoe je meerdere focuspunten in één foto combineert met focus stacking, hoe je panoramafoto’s maakt met photo stitching en meer. Dat levert vast een bijzonder resultaat op.

Voor de minder zonnige dagen

Wilde je er net op uitgaan in de natuur om foto’s te maken, begint het keihard te regenen… Gelukkig zijn er binnen ook genoeg mogelijkheden om met je camera aan de slag te gaan. Neem voor extra inspiratie eens een kijkje op het Youtubekanaal van Kamera Express, waar regelmatig video’s worden geplaatst waar je thuis mee aan de slag kunt. Leer bijvoorbeeld hoe je met een green screen werkt, of bekijk de beste tips om te beginnen met vloggen. Zo vermaak je je voorlopig nog wel.

shallow-focus-photography-of-brown-highland-cow-1007810.jpg

 
Daarnaast kun je een regendag goed gebruiken om je fotografiekennis uit te breiden. Kamera Express biedt nu namelijk alle cursussen van de Kamera Express Academy gratis aan. Verdiep je in sport- en actiefotografie, leer hoe je jouw huisdier het best in beeld brengt of begin aan een cursus landschapsfotografie. Tijd om de (digitale) studieboeken open te slaan!

Ga erop uit

De belangrijkste – en makkelijkste – tip die we je kunnen geven: ga erop uit. Ontdek de prachtige landschappen en steden van Nederland en leg ze vast met behulp van de handige tips van Kamera Express. Daar kom je een heel eind mee vooruit.

Ze geven ons dagelijks een lekker portie frisse lucht, vrolijken ons op in de lente en bepalen het decor van jouw boswandelingen. Bomen. En weet je wat? Ze zijn ook nog eens een geweldig onderwerp voor fotografie. Lees hieronder hoe je dit het beste doet.

#1 Silhouet

Met het fotograferen van silhouetten laat je details op de foto weg. Hierdoor ontstaat een donker contour dat alleen te herkennen is aan de vorm. Silhouetfotografie werkt het beste wanneer je licht van de achtergrond hebt, zoals een zon. In de ochtend en in avond staat de zon laag. Daarom is dit een goed moment om een silhouetfoto van een boom te maken. Ook leuk: maak een foto van de takken boven je, terwijl je zelf pal onder de boom staat. Je ziet op die manier de vormen van de takken als silhouet.

Tip: witbalans helpt om de kleur achter het silhouet (in de meeste gevallen de lucht), te veranderen. Experimenteer daarom met verschillende witbalans instellingen, ook al kloppen deze misschien niet met de lichtomstandigheden.

#2 Door de bomen het bos zien

Bomen staan vrijwel nooit op zichzelf. Een aantal bomen bij elkaar vormt al snel een mooi bosje. Met behulp van compositieregels orden je het bos. Herken de lijnen en benut bijvoorbeeld de laantjes en paden in het bos om meer compositie in je foto’s aan te brengen. Zo zorg je dat je door de bomen het bos weer ziet!

#3 Macro- en detailfotografie

Probeer naast het grotere geheel ook de details eens te fotograferen. Vooral nu de bomen vol in bloei staan, geven ze genoeg frisse inspiratie voor macrofotografie. Stel van dichtbij scherp en laat een mooie scherptediepte vallen. Zonnestralen van achter het blad kunnen helpen om de details, zoals het bladnerf, nog beter zichtbaar te maken.

4 Benut de seizoenen

Gedurende het jaar verandert de natuur met dank aan de seizoenen. Als je het zo achter elkaar ziet, is het wonderlijk dat de natuur via een frisse start, naar een volgroeide middenperiode gaat en via een vergankelijke herfst weer aan een winterslaap begint. Deze verandering is ook goed zichtbaar als je door het seizoen foto’s maakt op dezelfde plek van een boom bij jou in de buurt. Houd het simpel door in het voorjaar, de zomer, het najaar en in de winter een foto te maken. Of maak het complexer door iedere maand één foto te maken. Plak de foto’s achter elkaar en je hebt een prachtig overzicht.

Daarnaast heeft het seizoen natuurlijk meerdere voordelen voor fotografen. Knoppen die ontpoppen in de lente, bladeren op een bospad in de herfst of donkere bomen die mooi afsteken bij een winters en besneeuwd landschap.

Tip: een seizoensoverzicht is ideaal om te verwerken in een agenda! Verzamel de foto’s en maak een mooie agenda van je boomfoto’s.

#5 Bomen als hulpmiddel voor fotografie

Bomen zijn ook een perfect hulpmiddel voor andere fotografiesoorten zoals portretfotografie. Gebruik bijvoorbeeld een omgevallen boom als decor voor een familieportret of benut het bos om je portretfoto’s een stoer uiterlijk te geven. Of laat je creatieve geest de vrije loop en fotografeer bijvoorbeeld je (klein)kinderen met hun lichaam verstopt achter de boom en hun hoofden om de hoek kijkend naast de boom.

Natuurlijk verantwoord bestellen

Het beschermen en behouden van onze bossen is van groot belang. Ook bij CEWE zien we het als een vanzelfsprekendheid dat wij zorg dragen voor verantwoord bosbeheer. Daarom zijn al onze materialen gemaakt van FSC-gecertificeerd materiaal. Op deze manier zorgen we voor het behoud van onze bossen, zodat jij ook in de toekomst de mooiste bomen fotografeert en met een gerust hart je producten bij ons bestelt!

Ken je dat: iemand stelt een leuk onderwerp voor en voor je het weet ben je vijf jaar verder en heb je meer dan een ton aan clicks op je camera erbij (van alleen dit onderwerp)? Dat is precies wat mij overkwam met de 'druppel op druppel' fotografie. Water is sowieso een zeer dankbaar onderwerp. Druppels op een blad, water in beweging, druppels die in een vloeistof vallen, die waren mij natuurlijk allang bekend. Maar toen een klant een aantal jaren geleden vroeg of ik hem met druppel op druppelfotografie kon helpen, was ik direct verkocht!

Hij stuurde mij een aantal voorbeelden, waarbij een eerste druppel een kolom maakte in een vloeistof en een tweede druppel (of meer) op deze kolom knalde. Meteen begon ik te zoeken naar hoe ik dit kon doen en wat ik daarvoor nodig had. Het eerste wat mij opviel, was hoeveel erbij komt kijken en hoeveel factoren er van invloed zijn op zo’n foto. In dit blog bespaar ik je heel wat zoekwerk leer je hoe je dit soort foto's zelf kunt maken.

Dit heb je nodig

Een druppeltimer?

Om te beginnen heb je een apparaat nodig om druppels te laten vallen en de timing hiertussen in te stellen. Dit apparaat moet niet alleen de druppels aansturen, maar ook de camera en flitsers op het juiste moment af laten gaan. Gelukkig zijn er nu steeds meer van dit soort apparaten te vinden, in uiteenlopende prijsklassen.

Hele uitgebreide sets zoals de Glimpse Catcher en de Cognisys Studio waterdrop kit bieden de meeste aansluitmogelijkheden (flitsers en druppelaars) en worden vaak bediend via een laptop of computer. Tussenvormen, zoals de Freezebox van Erik de Vries, of de Cognisys Stop shot, zijn “standalone”. Deze worden bediend door middel van een los “kastje” waar je de instellingen op doet. Het aantal druppelaars kan hierbij variëren.

De meer eenvoudige sets, zoals de Miops Splash en de Pluto trigger worden vaak bestuurd door middel van een app op smartphone of tablet. Het verschil tussen deze sets zit 'm niet alleen in de bediening, maar ook in hoeveel druppelaars en flitsers je kunt aansturen. De uitgebreidere sets zijn vaak in staat om meer druppelaars en flitsers aan te sturen, de eenvoudigere vaak één druppelaar plus flitser. Het voordeel van meerdere druppelaars is dat je meerdere soorten vloeistoffen (kleuren en/of viscositeit) kan gebruiken in één foto. Maar ook met één druppelaar kan je hele indrukwekkende foto’s maken!

Bekijk de Miops Splash Waterdruppel kit

 

Zorg dat je jouw opstelling neerzet in een kamer die verduistert kan worden. Helemaal donker is niet nodig, zolang je maar met de verderop vermelde camera instellingen (zonder flits) een vrijwel zwarte foto krijgt. We beginnen onze opstelling met het neerzetten van het frame.

Dit frame kan bij uitgebreidere druppeltimers los bijbesteld worden, maar veel vaker maakt de fotograaf deze zelf. Ik heb mijn frame van zogenaamde “2020 profielen” gemaakt, die men ook voor frames van 3D-printers gebruikt. Hieraan heb ik de druppelaars opgehangen die bij mijn Freezebox set horen. Recht onder de druppelaars zet ik een schaal als opvangbak. Ik heb zelf een voorkeur voor schalen die dieper zijn dan 5 centimeter, omdat dit de vallende druppel de gelegenheid geeft om een diepe “krater” te slaan in het vloeistofoppervlak, waardoor een hogere kolom ontstaat. Donkere schalen geven vaak ook meer contrast in de foto, terwijl je bij doorschijnende schalen ook van onderaf zou kunnen belichten. Trek dus alle keukenkasten open om te kijken wat je kunt gebruiken, maar pas wel op dat je thuis geen ruzie krijgt…

Achter de schaal hang ik een achtergrond. Vaak gebruik ik grote vellen papier die ik bij de kantoor- of boekhandel haal. Dit kunnen alle kleuren zijn, maar ook zwart of wit. Soms hang ik een groot stuk melkwit plexiglas erachter, waar ik vanaf de achterkant doorheen flits. Alles is mogelijk, dus laat je creativiteit de vrije loop.

 

Zet de flitsers neer

De volgende stap in onze opstelling is het neerzetten van de flitsers. Druppel op druppelfoto’s worden vrijwel altijd gemaakt met cameraflitsers. Elke handmatig in te stellen cameraflitser is mogelijk, zelfs oudere flitsers, of de goedkoopste manuele reportageflitsers. Deze 'strobist' flitsers hebben een aantal grote voordelen. Ze zijn klein en dus makkelijk dicht bij het onderwerp te plaatsen. Ze werken op batterijen, dus je kunt lekker kabelvrij werken. Het laatste voordeel is dat de flitsduur extreem kort is.

Als een cameraflitser op zijn zachtst ingesteld wordt (bijvoorbeeld op 1/64 of 1/128 van zijn volle kracht), duurt de flits maar tienduizendsten van een seconde. Zelfs de goedkoopste manuele flitsers zullen zelfs maar 1/20.000 seconde nodig hebben om hun licht af te geven. Veel sneller dan de snelste sluitertijd dus! Hiermee kunnen we dus makkelijk de snelle actie van de druppel op druppel impact vast gaan leggen.

Waarom dan geen studioflitsers of videolampen? Studioflitsers zijn vaak te groot en lomp en hun flitsduur veel langer (meestal rond 1/1500 seconde). Niet echt praktisch en kans op een bewogen foto dus. Videolampen zijn helaas ook niet te gebruiken, omdat we dan de impact moeten gaan vastleggen met de maximale sluitertijd van onze camera (1/4000 of 1/8000 seconde).Ook dit is vaak nog te traag en raken de prachtige “paddenstoelen” van onze druppel impact bewogen.

Houd rekening met de vloeistof

Bij het neerzetten van de flitsers houdt ik rekening met de vloeistof. Bij heldere vloeistoffen, zoals water, richt ik de flitsers op de achtergrond. Bij niet doorzichtige vloeistoffen, zoals melk, richt ik de flitsers op de vloeistof. Onder elke flitser zet ik een ontvanger, en op de druppeltimer sluit ik een zender aan. Op deze manier kan ik een bijna onbeperkt aantal flitsers tegelijk af laten gaan. Ik gebruik juist geen TTL (automatisch flitsen), omdat elke soort communicatie tijd kost, wat de reactietijd van de flitsers vertraagd. Na het neerzetten van de flitsers, doe ik over elke flitser een boterhamzakje, want ze houden nu eenmaal niet van gespetter…

Tijd om de schaal te vullen!

In je foto draait alles om de vloeistof die je fotografeert. Natuurlijk kun je zuiver water gebruiken, maar dat heeft een nadeel: de kolommen worden niet zo hoog en de “paraplu’s” niet zo groot. Met zuiver water zal je niet veel hogere kolommen krijgen dan 5 tot 10 centimeter. Wil je graag hogere kolommen en grotere impacts bereiken, dan kan je het water verdikken met een verdikkingsmiddel. Hier kleeft wel een nadeel aan, want verdikkingsmiddelen zoals Xantaangom of Guarpitmeel (Guargom) lossen meestal niet helemaal op. De vloeistof moet dan voor gebruik gefilterd worden. Sinds 2016 gebruik ik een speciale vorm van Xantaangom, namelijk Nutilis Clear. Dit middel voor mensen met slikproblemen lost in heet kraanwater volledig op, wat tijd scheelt.

Maar natuurlijk is water niet het enige dat gebruikt kan worden. Ik gebruik zelf ook heel vaak melk. Dit is wat dikker dan water en produceert van zichzelf dus vaak al grotere kolommen en “paraplu’s”. Belangrijke tip: koude vloeistoffen zijn dikker dan warme vloeistoffen. Pak je dus de melk rechtstreeks uit de koelkast, dan zal na een tijdje de melk opwarmen, waardoor je instellingen aangepast moeten worden. Het is dus handig als de melk al op kamertemperatuur is wanneer je begint. Ik gebruik vaak lang houdbare melk, deze hoeft niet in de koelkast bewaard te worden. Met kleurstoffen kun je de vloeistof een prachtige kleur geven. Wees hier voorzichtig mee, want sommige kleurstoffen zijn niet meer uit je reservoir te spoelen. Voedselkleurstoffen zijn daarom wat fijner om mee te werken.

Mocht je merken dat de druppel kapot slaat op het vloeistofoppervlak, dan kun je de oppervlaktespanning verlagen door een minuscuul druppeltje glansspoelmiddel, of afwasmiddel erbij te doen. Let wel op dat je niet meer dan een drupje gebruikt, anders gaat je vloeistof teveel schuimen. Door dit drupje toe te voegen, kan de vallende druppel een nog grotere “krater slaan” en dus een nóg hogere kolom maken.

We zijn er bijna!

Heel veel mensen (ik ook) struikelen in het begin over het enorme aantal “schakels in de ketting” van de druppel op druppel fotografie. Mijn tip is om in het begin zo veel mogelijk alles hetzelfde te houden en maar één instelling per keer te veranderen. Werkelijk alles is van invloed: van de dikte en temperatuur van de vloeistof, tot de valhoogte van de eerste druppel. Van de flitskracht van de flitser, tot het gebruikte diafragma.

Ik vergelijk het daarom nogal eens met het balanceren van twee speldenpunten op elkaar. Niet makkelijk dus. Als je daarentegen doorkrijgt wat er gebeurt, is het veel makkelijker te beredeneren. Het kan helpen om je veranderingen op te schrijven, maar hecht niet teveel aan de letterlijke getallen. Ik vind het veel belangrijker dat je begrijpt wat er door jouw aanpassing gebeurt, dan dat je de letterlijke getallen onthoudt. De volgende keer kan het namelijk zijn dat je vloeistof een fractie dikker of dunner is, waardoor dezelfde getallen niet meer het zelfde resultaat geven.

Met beide benen op de grond

In mijn opstelling hebben we de camera nog niet neergezet. Dit is dus het moment dat we de camera met de telelens op statief gaan zetten. De camera mag, na het instellen, geen millimeter meer verplaatsen. Vandaar dat een stevig statief een fijn hulpmiddel is. Overigens is het mogelijk om met vrijwel elke lens te fotograferen. Met een lens boven de 100mm blijf je echter ver genoeg van het gespetter, wat veel veiliger is. Op de camera moet alles handmatig instelbaar zijn, zodat we maar één keer hoeven in te stellen. Sluitertijd, diafragma, ISO waarde en scherpstelling doen we dus allemaal zelf.

De camera sluiten we, met de bij de druppeltimer set geleverde kabel, aan op onze druppeltimer. Mocht er bij jouw druppeltimer geen kabel geleverd worden, dan is er geen man overboord. Je kunt namelijk een draadontspanner aansluiten en een sluitertijd van 2 seconden instellen. Bij het nemen van de foto druk je dan eerst op de knop van de camera en direct daarna de knop van de druppeltimer in. Wanneer de camera aangesloten wordt op de druppeltimer, dan regelt de laatste de timing van de camera. Even resumerend, hebben we nu dus de druppelaar(s), de flitsers (via zender en ontvangers) en de camera allemaal aangesloten op de druppeltimer.

Scherpstellen op wat er niet is

Bij normaal fotograferen zijn we gewend dat om voor het nemen van de foto, scherp te stellen op het onderwerp. Ook hier is dat niet anders, en toch wel… Want hoe gaan we scherpstellen op iets wat er nog niet is? Om dit te kunnen doen, zet ik op de plek waar de druppels gaan vallen, een lange schroef in de vloeistof. Dit geeft me een perfect punt om op scherp te stellen. Wees wel zorgvuldig hierbij, want op de foto is elk foutje zichtbaar en het is heel naar om daar pas achter te komen wanneer je klaar bent.

De camera en de flitsers instellen

Bij het instellen van de camera, weet ik op voorhand al een paar punten. We fotograferen op een relatief korte afstand, met een telelens. Ons onderwerp heeft ook nog eens wat diepte. We zullen daarom een groot diafragmagetal van rond f/16 of zelfs hoger in moeten stellen om voldoende scherptediepte te krijgen. Een tweede punt dat we weten, is dat we geen beeldruis op de foto willen zien, dus stellen we een laag ISO getal in (ISO 100, 200, of 400).

De sluitertijd die we gaan gebruiken, is afhankelijk van onze druppeltimer. Bij sommige druppeltimers kun je (na afstellen) een normale flitssynchronisatie gebruiken, van rond de 1/250 seconde. Als je daarentegen met meerdere camera’s werkt, of niet weet of het instelbaar is, raad ik aan om een stuk langere tijd in te stellen. Vaak kom je dan rond 1/4 seconde goed uit. Ook als je de camera niet kan aansluiten op je druppeltimer, gebruik je een stuk langere sluitertijd. In dat geval heb je genoeg tijd nodig om zowel de knop van de camera, als de knop van de druppeltimer in te drukken. In dat geval zal je rond 2 seconden sluitertijd uitkomen.

Na het instellen van deze waarden druk je een keer op de knop van de camera, om te kijken of je in jouw verduisterde kamer een vrijwel zwarte foto krijgt (zonder flitsers). Dit is goed, want het enige licht dat we op de foto willen zien, is dat van de flitsers. Nu gaan we de flitsers aanzetten. Deze zetten we op handmatig flitsen en stellen we zo in dat ze op hun zachtst flitsen (bijvoorbeeld 1/64 of 1/128). Neem nu een foto door op de knop van de druppeltimer te drukken. Dat er nu nog geen druppel impact te zien is, maakt niet uit, het gaat alleen om de belichting. Is de vloeistof in de schaal te donker of te licht, laat dan de flitsers iets harder flitsen, of stel je ISO waarde iets hoger in. Laat de flitsers niet harder flitsen dan 1/32, want dan kan later de “paraplu” van je impact bewogen raken. Stel dan liever de ISO hoger in, of zet de flitsers wat dichterbij (mits mogelijk).

Stel de druppelaars in

Nu komt het moeilijkste. We gaan de druppelaar(s) vertellen hoe lang ze open moeten staan om een paar mooie druppels te laten vallen. Dit doen we door in de software, op het kastje of in de app een reeks in te stellen. Per stap vertellen we de druppelaar hoe lang hij open moet staan, of dicht moet blijven. Ook stellen wij het moment in, waarop de flitsers (en de camera) de foto moeten nemen. Overal is dit weer een andere volgorde, dus zal ik het zo universeel mogelijk noemen:

  1. Bij “Stap 1 / druppel 1” stellen we in hoe lang de druppelaar open blijft staan om een druppel te laten vallen. Hoe dikker de vloeistof, hoe langer hij open mag blijven staan. Bij zuiver water zal je vaak rond de 10 milliseconden uitkomen. Bij melk of verdikt water kom je vaak veel hoger uit, zo rond de 65 ms of zelfs hoger.
  2. Bij “Stap 2 / druppel delay 2” stellen we de wachttijd in tussen de eerste en tweede druppel. De druppelaar blijft nu dus dicht.
  3. Bij “Stap 3 / druppel 2” stellen we in hoe lang de druppelaar open blijft staan om een tweede druppel te vormen. Ook hier geldt: Hoe dikker de vloeistof, hoe langer de tijd.
  4. Bij “Delay / flash delay” stellen we tenslotte de tijd in tussen het indrukken van de knop van de druppeltimer en het nemen van de foto (door camera en flitsers).

Maar hoe krijgen we dan een mooie druppel op druppel foto? Bij de eerste stap stel ik een druppelgrootte in (bijvoorbeeld 65ms voor melk). Vervolgens ga ik foto’s maken, met telkens een iets langere “Delay / Flash delay” tijd. Ik begin bijvoorbeeld bij 300ms en ga bij elke foto 10ms hoger. Nu ga ik op zoek naar twee momenten: Het moment dat de eerste druppel bijna de vloeistof raakt, deze Delay tijd schrijf ik op (bijvoorbeeld 390ms) en noem ik “T1”. Daarna ga ik verder totdat ik het moment tegenkom dat de kolom op zijn hoogst is (bijvoorbeeld 515ms). Deze noteer ik ook en noem ik “T2”.

In mijn voorbeeld is T1 dus 390ms en T2 515ms. Waarom doen we dit? Nou, als we T2 en T1 van elkaar aftrekken, houden we ongeveer de wachttijd tussen de druppels over die we in onze reeks instellen bij “druppel delay 2”. In mijn voorbeeld geldt dus: (T2) 515ms - (T1) 390ms = 125ms. Bij “Stap 2 / druppel delay 2”stellen we 125ms in als startpunt.

Nu we “Stap 1 / druppel 1” (65ms) en “Stap 2 / Druppel 2” (125ms) hebben, gaan we de tweede druppel instellen onder “Stap 3 / Druppel 2”. Stel hier ook een gewenste druppelgrootte in (meestal iets kleiner dan de eerste druppel). De “Delay / flits delay” laten we staan op de T2 tijd (in mijn voorbeeld 515ms). De reeks zou er in mijn voorbeeld zo uitzien:

  • Stap 1 / Druppel 1: 65ms
  • Stap 2 / Druppel delay 2: 125ms
  • Stap 3 / Druppel 2: 60ms
  • Delay / flits delay: 515ms

Wanneer je nu de foto gaat maken zou het kunnen zijn dat je al meteen een mooie “paddenstoel” krijgt. Het zou ook kunnen dat de tweede druppel op de foto nog boven de kolom “hangt”. In dat geval zet je het aantal milliseconden bij “Stap 2 / druppel delay 2” wat lager, bijvoorbeeld naar 115ms. Net zolang totdat je een mooie “paddenstoel” op de foto vastlegt. Tijdens het fotograferen kun je nog gaan spelen met alle waarden. Maar onthoudt wat ik eerder zei: verstel elke keer maar één factor. Dan begrijp je het snelst wat er gebeurt!

Juichend achter het scherm

Natuurlijk hoop ik dat je, na je eerste druppel op druppel sessie aan de hand van mijn tips, een halve vreugdedans doet achter je computer. In de nabewerking van de foto’s hoef je, wanneer je nauwkeurig gefotografeerd hebt, nauwelijks nog wat te doen. In de praktijk blijft het bij mij meestal beperkt tot het optimaliseren van contrasten en kleuren en soms het wegretoucheren van afleidende, wegspattende druppels. Het enige dat je dus nog rest, is trots te zijn op de resultaten en ze te delen met de wereld!

Heb je vragen?

Hoewel dit blog een stuk langer is geworden dan ik in eerste instantie in gedachten had, zou ik nog boekwerken kunnen vullen met alle variaties en details. Ik kan me dus best wel voorstellen dat er nog genoeg vragen overblijven. Bedenk je dan altijd dat domme vragen niet bestaan, alleen domme antwoorden, dus het risico is voor mij. Wie vragen heeft is daarom altijd welkom om ze te stellen! Veel fotografie plezier!