Foto

Het maken, bewerken en presenteren van foto's.

De één is er echt nog niet klaar voor en de ander staat juist te popelen voor het volgende seizoen: de herfst. De temperatuur daalt, het zonlicht wordt zachter en de natuur laat zich nog even van haar mooiste kant zien. De prachtige herfstkleuren en het zachte zonlicht zorgen overal voor een fotogeniek schouwspel. Voor vele fotografen is dit seizoen dan ook favoriet. Voordat het koudere weer begint, kunnen we nog genieten van de nazomer die heel veel mooie fotomogelijkheden biedt.

Nazomer foto-safari in eigen land

De ‘big five’ kom je niet zo gauw tegen, maar er zijn genoeg andere fotogenieke dieren in eigen land – en zelfs in je eigen tuin – te vinden. Met het nazomerse decor op de achtergrond maak je geheid heel fraaie foto’s. Wist je dat de vlinderstruik nog steeds in bloei staat in de late zomer? Waar een vlinderstruik bloeit, zijn vlinders te vinden en laten zij nu perfecte onderwerpen zijn voor op de foto. Met macrofotografie kun je alle details van de diertjes perfect vastleggen. Ook vind je nog genoeg kleurrijke libellen in de nazomer. Deze diertjes warmen zich op aan de zon en daarom kun je ze het beste na zonsopgang of voor zonsondergang op de foto zetten. Dan zijn ze namelijk minder actief en beter te benaderen met de camera. Bovendien komen de herfstige kleuren nog meer tot leven tijdens het gouden uurtje.

Naast de kleinere fotogenieke dieren zijn er ook een aantal grotere ‘diermodellen’ die je prachtig kunt vastleggen in de nazomer. Wat dacht je van eekhoorns? Deze sierlijke en behendige dieren verzamelen momenteel hun wintervoorraad bij elkaar. Eekhoorns zijn gek op eikels en de eikenbomen zitten daar op dit moment vol mee. Ga dus op zoek naar een eik in de buurt van je huis of in het dichtstbijzijnde bos en wacht geduldig tot één van deze prachtige diertjes zich aandient. Gaan we nog een slagje groter dan komen we bij de Schotse hooglanders terecht. Deze imposante, roodbruine dieren staan altijd mooi op de foto, maar met de warme nazomerkleuren op de achtergrond misschien nog net iets mooier. Ga je na een warme nazomerse dag vroeg uit de veren om Schotse Hooglanders te spotten? Dan is de kans groot dat er de volgende ochtend mist ontstaat, omdat het ’s nachts al flink afkoelt. Samen met de opkomende zon maak je gegarandeerd wanddecoratie-waardige foto’s.

Gezins-fotoshoot in het bos

Heb je genoeg dieren voor je lens gehad en heb je zin in iets meer interactie met je onderwerp? Dan is het tijd om de mensen om je heen weer eens op de foto te zetten. Zo is de nazomer de perfecte tijd om je gezinsfoto – die al minstens vijf jaar aan de muur hangt – te updaten. Een geschikte locatie ligt waarschijnlijk binnen handbereik, bijvoorbeeld het park bij jou in de buurt of het bos aan de rand van de stad. Neem wel je statief mee, want je moet er zelf natuurlijk ook bij op! Het licht in de nazomer is al veel zachter dan tijdens de zomermaanden, maar de kleuren worden nóg mooier wanneer je in de namiddag fotografeert.

TIP: Druk de gezinsfoto’s af en geef ze cadeau aan je ouders, schoonouders en/of grootouders. Dit levert hoe dan ook blije gezichten op.

Kleurrijke city-shoot

Niet alleen de natuur is prachtig tijdens de nazomer. Ook de steden en dorpen kleuren geel, oranje rood en bruin, wat voor een fijne sfeer zorgt. Ben je geïnteresseerd in straatfotografie? Dan haal jij je hart vast op tijdens dit seizoen. Met het enigszins wisselvallige weer kun je heel veel verschillende sfeervolle foto’s maken. Zo kun je op een zonnige dag de gezelligheid van de stad vastleggen, wanneer mensen lekker op het terras genieten van een kop koffie tussen de kleurrijke blaadjes die van de bomen vallen. Is het een regenachtige dag? Laat je dan niet tegenhouden om de straat op te gaan. Ook met wat minder mooi weer kun je prachtige foto’s maken. Denk maar eens aan een stel dat elkaar stevig vasthoudt onder een paraplu of de reflectie van een mooi gebouw in een plas water. In dit blog vind je een aantal handige tips voor straatfotografie.

TIP: Verzamel de aankomende periode al je foto’s in een CEWE Fotoboek XL en creëer een nazomerfotoboek. Het is heerlijk om zo’n fotoboek erbij te pakken op een regenachtige avond in de herfst. Een grote mok thee erbij en genieten maar!

Meestal wil je alles scherp hebben op een foto. In deze basiscursus zoeken we het tegenovergestelde effect. We gaan op zoek naar een dynamisch beeld en onscherpte.


Een van de drie belangrijkste instrumenten om het licht te regelen in je camera is de sluiter. De andere twee zijn het diafragma en de iso-gevoeligheid, maar die laten we in dit artikel buiten beschouwing. Het woord sluiter dekt de lading, de sensor wordt afgesloten van licht van buiten de camera. De sluiter kan langer of korter open. En daarmee komt een belangrijk creatieve mogelijkheid om de hoek kijken: de bewegingsonscherpte. Juist die onscherpte zorgt voor leuke foto's. Stel je een wielerwedstrijd voor. Als al je foto's helemaal scherp zijn, lijken de fietsers allemaal stil te staan, er zit geen beweging in. Door een beetje onscherpte mee te geven met een lange sluitertijd, krijg je een dynamische foto. Veel leuker om naar te kijken en om mee te oefenen.

RenevD

Zelf kiezen

Wie op de automatische of P (programma) stand van de camera werkt, heeft niets te kiezen. De lichtmeter van de camera bepaalt zowel de sluitertijd als het diafragma. Je hebt geen inspraak. De camera zal proberen boven grofweg 1/60 seconde uit te komen. Zo voorkomt hij ongewenste bewegingsonscherpte. Maar soms is bewegingsonscherpte juist wat je zoekt.

Om te spelen met de sluitertijd zul je toch van de automatische of P-stand af moeten. De S- of Tv-stand biedt de mogelijkheid om zelf je sluitertijd te kiezen. In deze stand zet je zelf de gewenste sluitertijd vast. De camera wijkt daar niet meer vanaf. Hij kiest daarbij dan het diafragma dat zorgt voor een juiste belichting.

Uiteraard zitten hier grenzen aan. Je kunt 's nachts in een weiland wel een sluitertijd van 1/1000 seconde willen, maar in het donker kan het diafragma niet voldoende open om dit voor elkaar te krijgen. Op een zonnige dag buiten met 2 seconde sluitertijd werkt het precies omgekeerd. Door het vele licht kan het diafragma niet voldoende dicht. De camera geeft deze beperking aan door een knipperend diafragmagetal. Let hier altijd op en pas je sluitertijd aan totdat het diafragma niet meer knippert.

ronaldkoster

Uit de hand

De grens voor het uit de hand nemen van een foto's is 1/60 seconde. Dit getal is nogal kort door de bocht. Eigenlijk is de formule 1/brandpunt. Bij een groothoek objectief van 24 mm kun je dus 1/24 aanhouden. Bij een teleobjectief van 200 mm is dat 1/200. Met groothoek kun je dus langer uit de hand werken dan met tele. Als je een gemiddelde neemt, kom je uit op ongeveer 1/60 seconde. Alle sluitertijden langer dan 1/60 geven grotere kans op beweging, sluitertijden die korter zijn zorgen voor meer bevriezing. Tegenwoordig zijn er een heleboel objectieven die de mogelijkheden nog verlengen. Met diverse gestabiliseerde VR-objectieven kun je twee tot vier stops langer uit de hand werken. Een stop betekent een stap langer of korter belichten.


In de praktijk betekent dit dat je met bijvoorbeeld met een teleobjectief van 200 mm VR gemakkelijk met 1/60 kunt fotograferen. Uiteraard zijn hier nog andere omstandigheden die een rol spelen, zoals je eigen beweging.

Preset

De preset-standen op je camera variëren ook met de sluitertijd. De preset-standen zijn te herkennen aan symbooltjes als een poppetje (portret), een bergje (landschap) en een rennend mannetje (sport). In de sportstand kiest de camera een kortere sluitertijd dan in de P-stand. In plaats van 1/60 zal de camera nu proberen 1/250 te pakken bijvoorbeeld. Het nadeel van dergelijke preset-standen is, dat ze maar mondjesmaat de sluitertijd veranderen. Als je de camera op S of Tv zet, kun je, door simpel bijstellen van de sluitertijd, veel extremere waarden kiezen dan in de preset-stand sport. Bovendien leer je door te werken met de preset-standen niet zelf nadenken over de mogelijkheden van de sluiter. In de standen S of Tv denk je veel meer na over je keuze, waardoor het werken met
sluitertijden makkelijker tot je doordringt en je het ook echt gaat begrijpen.

PASM-wiel op de Canon 100D

Onderwerp

Welke sluitertijd moet ik nu kiezen voor beweging in mijn onderwerp? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Het hangt vooral af van de snelheid van je onderwerp. Bij een auto op de snelweg zie je veel sneller beweging op je foto dan bij een schildpad, logisch. In de voorbeeldfoto's zie je dat met 1/250 seconde al beweging te zien is en dat bij 1/4 een langsrijdende auto alleen nog maar uit strepen bestaat. Bij een wandelaar zul je veel langer moeten belichten om beweging te krijgen. Ook je perspectief ten opzichte van je onderwerp speelt mee in de mate van beweging. Komt een onderwerp naar je toe, dan zie je veel minder snel beweging dan als je haaks op je onderwerp gaat staan. Fotografeer eens op een brug boven de snelweg en vergelijk dat met foto's gemaakt op een rotonde.

Meetrekken

Een variant op beweging in het onderwerp maken is het meetrekken. Hiervoor gebruik je een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/15. De truc is nu om niet je camera stil te houden, maar om te proberen je onderwerp stil in het beeld te houden. Dit doe je door mee te trekken met je onderwerp. Als je het goed doet, blijft je onderwerp min of meer scherp, terwijl de achtergrond strepen gaat vertonen door de beweging van je camera.


Erickatja

Strepen

Een van de leukste manieren om met een lange sluitertijd te spelen, is zoomen tijdens de opname. Dit is een variant op meetrekken, alleen draai je dan je objectief in plaats van zijwaarts bewegen. Dit werkt bij sluitertijden vanaf pakweg een seconde. Zodra de sluiter opengaat, draai je aan je zoomring. Hierdoor ontstaan strepen naar het midden toe. Het maakt niet uit of je in- of uitzoomt, allebei heeft zijn eigen effect. Bij beide methodes is het wel belangrijk dat je iets met structuur op de achtergrond hebt. Een egale lucht zal geen effect geven.


gabrynl

Hulpmiddelen

Op het moment dat je je onderwerp laat bewegen, heb je al snel hulpmiddelen nodig. Het bekendste hulpmiddel is uiteraard je statief. Hiermee voorkom je dat alles in je foto gaat bewegen. Je wilt immers alles scherp houden, behalve je onderwerp. Bespaar niet op een statief, je hebt er niets aan als hij bij windkracht 2 al wegwaait. Aan de andere kant is een zwaar statief ook niet handig vervoeren, vooral als je gaat wandelen. Een mooie tussenweg is een statief met carbonfiber. Die zijn licht en steady, helaas ook wat duurder.

Het statief zorgt ervoor dat alles scherp blijft. Naast een statief is het erg handig om een draadontspanner aan te schaffen. Hiermee voorkom je beweging door je vinger als je op de ontspanknop drukt. Je kunt in plaats van een draadontspanner ook je camera op de zelfontspanner zetten. Hierdoor wordt de foto pas een paar seconden gemaakt nadat je zelf op de knop hebt gedrukt, wat beweging tegengaat. Op de meeste camera's kun je de zelfontspanner op een korte tijd zetten, bijvoorbeeld 2 of 5 seconden. Dit is genoeg en voorkomt ellenlang wachten.

Lightpainten

Een leuk experiment met lange sluitertijd is het lightpainten. Ook leuk voor feestjes. Benodigdheden: statief, camera, donkere omgeving en zaklamp. Deze truc werkt niet overdag, maar werkt bijvoorbeeld wel goed 's avonds na zonsondergang in de achtertuin. Stel je sluitertijd in op meerdere seconden. Afhankelijk van je omgevingslicht zul je moeten spelen met iso en diafragma om op bijvoorbeeld 15 seconden uit te komen. Zet de camera op zelfontspanner en ga zelf in beeld staan, het liefst op een paar meter afstand van de camera. Als de sluiter open gaat kun je beginnen; zet de zaklamp aan en richt hem op de camera. Schrijf nu in spiegelbeeld je eigen naam of teken een willekeurig object. Als de sluiter weer dicht is, kun je het resultaat gaan bekijken. Je ziet de zaklamp als lichtstreep terug in je beeld. Pas op dat je het diafragma niet te ver dichtdraait, de zaklamp moet wel te zien zijn op de sensor. Het is even experimenteren om de combinatie goed te krijgen. Ook leuk: een lijn om een persoon, boom of auto heen trekken.

QuirienM

In september en oktober slaan de hormonen op hol en is de edelhertenbronst aangebroken. De perfecte tijd om deze edele dieren te fotograferen in prachtig licht! Het edelhert (Cervus elaphus) is een evenhoevig zoogdier uit de familie hertachtigen. Binnen Europa is het edelhert het op één na grootste hert. Enkel de Eland (Alces alces) is groter. Het edelhert komt in Nederland voor op de Veluwe, in de Oostvaardersplassen, in het Weerterbos en in het Groene Woud tussen Tilburg, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 1

Indrukwekkende dieren

Edelherten zijn de grootste zoogdieren in Nederland en zien er indrukwekkend uit met hun grote geweien. Daarnaast is het geluid dat ze voortbrengen tijdens de bronsttijd iets om nooit meer te vergeten. Juist daarom zijn ze geliefd bij menig natuurfotograaf. Ze hebben een roodbruine vacht (de soort wordt om die reden roodwild genoemd) die in de winter grijs-bruin wordt . Deze vacht bevat in de wintermaanden luchtcellen die hen goed isoleren. De buik en staart (die wel Spiegel genoemd wordt) zijn roomwit van kleur.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 2

Geweien

Rond augustus verwijderen de mannetjes de basthuid, de fluweelachtige huid om het gewei, door deze langs takken en boomstammen te schuren en daarna is het gewei gevoelloos en klaar om te gebruiken in gevechten gedurende de bronst.

Het mannetje edelhert heeft een gewei. Zeven maanden na de geboorte beginnen zich bij een mannetje de rozestokken te ontwikkelen. Na een jaar zijn deze rozenstokken volgroeid en ontwikkelt zich het eerste gewei. Het eerste gewei is een spiesgewei en deze jonge manntjes noemt men ook wel 'spitsers'. Daarna wordt het gewei ieder jaar groter en zwaarder met meer vertakkingen, ook wel enden genoemd en kent een maximum van 13 enden. Bij mannetjes edelherten ouder als 12 jaar wordt het gewei vaak weer kleiner. Rond maart wordt het gewei afgeworpen waarna de groei van een nieuw gewei begint dat rond juli voltooid en uitgehard is.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 3

Roedels van herten

In de zomer en winter vormen de herten groepen welke roedels genoemd worden. De volwassen mannelijke dieren vormen, afzonderlijk van de hinden, gescheiden roedels. De vrouwtjes (welke we hinden noemen) en onvolwassen dieren van beide geslachten vormen aparte roedels.

Een hinderoedel wordt geleid door een dominant vrouwtje met jong (kalf). Zij loopt voorop en wordt in kritieke situaties altijd gevolgd. Wanneer zij haar kalf verliest, dan zal een andere hinde met kalf, haar plaats innemen.

De volwassen mannelijke dieren vormen afzonderlijke en van de hinden ruimtelijk gescheiden roedels. In de herfst wanneer de paringstijd aanbreekt (bronsttijd genaamd) vallen de mannelijke roedels uiteen en zoeken de herten de roedels met hinden op om deze op te eisen. Minder sterke mannetjes herten leiden dan een vaak zwervend bestaan.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 4

Maar waar en hoe vind je dan Edelherten tijdens de bronsttijd?

Je kunt uiteraard zelf op zoek naar Edelherten, hoewel dit niet eenvoudig is in Nederland sinds je niet meer mag struinen op de Veluwe en andere gebieden ook veelal zijn afgesloten om rustgebieden voor het wild te creëren.

Edelherten laten sporen achter zoals uitwerpselen welke nog het meest lijken op evengrote langwerpige dropjes van ongeveer 3 centimeter lang. Soms kun je 'veegsporen' vinden van het vegen van het gewei in nazomer. Dit zijn vrij diepe krabsporen in bomen die behoorlijk hoog kunnen reiken. Daarnaast maken ze veelvuldig gebruik van zelfgemaakte wildpaden welke je kunt gebruiken ze te spotten. De beste tijd hiervoor is uiteraard ‘s morgens vroeg of gedurende schemer op de rand van het bos waar de edelherten graag grazen.

In de bronsttijd kun je ook op het geluid van de burlende edelherten af gaan. Dit onmiskenbaar zware geluid draagt soms kilometers ver en geeft menigeen kippenvel op de armen.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 5

Wildobservatie posten

Een andere mogelijkheid is je tussen de menigte fotografen te voegen in het Park de Hoge Veluwe gedurende de bronsttijd in de maand september. Er zijn in het park enkele wildobservatie posten te vinden. De bekendste daarvan is de Wildbaanweg, waar zich in de bronsttijd enkele honderden fotografen verzamelen.

Zorg dat je in de namiddag vanaf een uur of vier op pad gaat in het park en bezoek één van de drie veldjes. Het is nooit zeker waar de edelherten het best te fotograferen zullen zijn dus meerdere keren op pad gaan gedurende de bronsttijd, is een must. Door social media en andere moderne communicatiemiddelen is het wel steeds eenvoudiger geworden er achter te komen waar de edelherten zich bevinden. Maak dus gebruik van de informatie die andere fotografen je verschaffen.

Maar niet iedereen kan die massaliteit waarderen. Dus wil je dit liever niet en hou je meer van rustige locaties, kies dan voor alternatieve locaties zoals de observatiehut in Laag Soeren of de post op de Elsberg in Nationaal Park de Veluwezoom. Die biedt van half september tot half oktober uitzicht op edelherten die zich hier voor de bronst verzamelen. Ook Oud en Nieuw Reemst zijn goede plekken om edelherten te spotten.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 6

Het beste tijdstip

In de vroege ochtend en late namiddag heb je de beste kansen om burlende Edelherten te kunnen fotograferen. Bijkomend voordeel is dat het licht op die momenten ook het best is en je met enig geluk fraaie low key of tegenlicht foto’s kunt maken.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 7 Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 8 Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 9

Wees altijd voorzichtig

Schroom ook niet om de edelherten op sommige momenten iets weidser te fotograferen. Wanneer je wat dichterbij kunt komen dan is het een goed idee enkele portretten of doorkijkjes vast te leggen. Wees hierbij wel voorzichtig met het benaderen van de edelherten omdat de hormonen door het lijf gieren bij de mannetjes. Tijdens de bronsttijd kunnen ze je over de schouder gedragen statief als een concurrent zien en je lelijk verwonden of erger!

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 10

Op pad met mist en sneeuw

Kies ook eens een ander weertype om de edelherten te fotograferen. Mist kan voor een mysterieuze sfeer in je beelden zorgen en vroege sneeuwval zorgt er voor dat de edelherten mooi afsteken tegen een wit décor.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 11 Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 12

Natuurlijk gedrag

Tijdens de bronsttijd zullen de edelherten verschillend gedrag vertonen zoals flemen (het opsnuiven van de lucht), geur verspreiden door over struikgewas te urineren en het daarna via het gewei te verspreiden en natuurlijk gevechten tussen de sterkste mannetjes om de dames voor zich te winnen.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 13 Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 14

Spannende foto's

Al deze gedragingen bieden mogelijkheden de edelherten net wat spannender vast te leggen dus maak hier gebruik van en zorg dat je op het juiste moment in het bos bent. Er zijn namelijk drie bronst perioden. De voor-, hoog- en nabronst en elk moment kent zijn gedragingen. Zo worden bijvoorbeeld in de voorbronst de jongere mannetjes herten weg gejaagd door zwaardere en sterkere soortgenoten.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 15 Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 16

Werken met cameravallen

De echte avonturier zou zich zelfs kunnen wagen aan nachtelijke wildfotografie van de edelherten met behulp van een cameraval. Dit heb ik dit eerder besproken in het blog 'Nachtelijke wildfotografie met cameravallen' op CameraNU.nl. Het werken met een cameraval vergt wel veel tijd en uithoudingsvermogen, maar kan bijzondere foto’s van de Edelherten opleveren.

Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 17 Edelherten fotograferen in de bronsttijd - 18

Het juist instellen van je belichting is één van de belangrijkste dingen bij het maken van een goede foto. Waarom? Lichtinval zorgt voor de juiste kleuren, sfeer en scherpte in jouw foto’s. Daarom is het extra belangrijk dat je weet hoe je de belichting van jouw fototoestel op de juiste manier instelt. Onderstaande tips helpen je op weg. 

 

Diafragma

Diafragma kun je vergelijken met je ogen. Wanneer je pupillen in je ogen groter worden valt er meer licht naar binnen. Zo werkt het ook bij diafragma. Hoe groter de opening, des te meer licht valt er op de sensor van je toestel. Hoe groter de opening, des te lager het diafragmagetal. De opening heeft daarnaast ook invloed op het beeld op de foto. Door een grote diafragma-opening te gebruiken krijg je een vagere achtergrond. Hierdoor kun je experimenteren met bokeh op je foto’s. 

Sluitertijd

De sluitertijd bepaalt hoe lang er licht op de sensor valt. Sluitertijd helpt je daardoor om de juiste belichting in je foto’s te krijgen. Door simpelweg de sluiter langer open te houden, zorg je voor meer licht in de foto. Daardoor kun je zelfs midden in de nacht nog duidelijke foto’s maken. Denk bijvoorbeeld aan het fotograferen van sterren of aan het maken van nachtfoto’s van de stad. Ga je experimenteren met de sluitertijd? Houd dan altijd een statief bij de hand. Daarmee voorkom je dat je fototoestel beweegt tijdens het fotograferen. 

Tip: met sluitertijd kun je een beweging ook bevriezen of juist laten vervagen. Daardoor is sluitertijd de ideale manier om foto’s te maken met een ‘zachte’ uitstraling. Hiermee bedoelen we dat je bijvoorbeeld autolichten van rijdende auto’s als een streep op je foto kunt fotograferen. Het is ook erg handig voor het fotograferen van water omdat je zo het dynamische van stromend water beter kunt weergeven op de foto.

ISO

Ondanks dat ISO-waardes super handig zijn om je te helpen met belichting, worden ze door weinig hobbyfotografen actief ingesteld. Dat is zonde! Het is niet voor niets dat zelfs de smartphone fabrikanten tegenwoordig de functie hebben ingebouwd op het fototoestel. Met ISO bepaal je de lichtgevoeligheid. Lichtgevoeligheid legt de functie eigenlijk meteen uit. Het geeft aan hoe gevoelig jouw toestel reageert op het licht. Door de ISO-waarde hoger te zetten krijg je meer lichtgevoeligheid en worden de foto’s lichter. Ideaal voor wanneer je op een warme en schemerige zomeravond nog wat foto’s maakt. Let echter wel op dat je de ISO-waarde niet te hoog zet. Een te hoge ISO-waarde zorgt voor ruis op je foto. 

Lees alles over ISO-waarde in dit uitgebreide blog. 

Belichtingsdriehoek

De instellingen die je hierboven ziet vormen samen de belichtingsdriehoek. Vind je het lastig om de juiste lichtinval op je toestel te vinden? Dan is dit hét perfecte hulpmiddel om je te helpen. Sterker nog: het is een echte aanrader om de belichtingsdriehoek als hulpmiddel uit te printen en mee te nemen bij het fotograferen. Op deze manier weet jij precies aan welke knoppen je moet draaien voor meer of minder licht. Genoeg licht, maar iets te veel ruis? ISO lager, diafragma opening groter. Te veel licht? Sluitertijd wat lager. Op deze manier kun je op een perfecte manier experimenteren met de belichtingsdriehoek. 

A of P, M, Av of A, Tv of S, wat moet ik daar nu weer mee?

Er bestaat vaak verwarring over deze instellingen. Eigenlijk alle spiegelreflex toestellen bieden de mogelijkheid om de sluitertijd, diafragma en belichting automatisch of zelf in te stellen. Hieronder een uitleg van deze vier functies:

  • A of P: deze knop geeft aan dat alles automatisch staat. Je kunt gewoon lekker wegschieten met je toestel en je toestel zoekt de juiste diafragma en sluitertijd. Door aan het wieltje van je toestel te draaien kun je alsnog de diafragma of de sluitertijd wat aanpassen mocht je dit willen. Hierdoor ben je niet helemaal afhankelijk van wat je toestel als instelling kiest. 
  • Av of A: hierbij kies je zelf het diafragma. De rest kiest je toestel automatisch zelf. Deze instelling is overigens perfect voor het fotograferen van weinig scherptediepte ofwel een bokeh.  
  • Tv of S: hiermee bepaal je zelf de sluitertijd. De rest past je toestel automatisch zelf aan. 
  • M: ofwel manual. De naam zegt het al; jij bent de baas. Stel je toestel helemaal zelf in, maar zorg wel dat je er de tijd voor hebt. Gebruik de belichtingsmeter op je fototoestel om er zeker van te zijn dat de belichting goed is (of experimenteer bewust met een “verkeerde” belichting om wat creatieve effecten te creëren, zoals lens flare). 

Andere belichtingsmethoden

Naast bovengenoemde (standaard)opties zijn er ook andere mogelijkheden om meer licht op de lens te laten vallen. Bedenk bijvoorbeeld dat het niet altijd door het licht hoeft te komen dat een foto een verkeerde kleur lijkt te hebben. Ook witbalans helpt je om een lichtere of donkerdere kleur in je foto’s te krijgen. Verder zijn er ook opties als simpelweg zorgen dat er meer licht in de omgeving is door middel van lampen. Je kunt natuurlijk ook de flitser gebruiken. Toch kiezen veel fotografen hier liever niet voor, omdat het vaak resulteert in een minder mooie foto, doordat het licht over het algemeen vrij hard van kleur is. 

Belichting is allesbepalend voor een goede foto. Neem daarom de tijd en verdiep je in de instellingen. Je foto’s worden er absoluut beter van. De tijd nemen – die regel geldt eigenlijk ook voor het ontwerpen van jouw CEWE vakantiefotoboek. Heb jij je foto’s al verzameld voor jouw vakantiefotoboek voor 2019? Maak het jezelf gemakkelijk en ga aan de slag met ontwerpen!

Het voelt al snel alsof je dagelijkse leven niet zo bijzonder is, maar is dat wel zo? Alle routinematige dingen die je iedere dag doet, zoals een kop koffie zetten, je ontbijt maken, de hond uitlaten, worden ineens veel interessanter door de lens van een camera. Met een camera in je hand ben je veel bewuster van je omgeving en ontdek je de eindeloze mogelijkheden om de mooiste, alledaagse momenten vast te leggen. In dit blog lees je hoe je die momenten vindt en fotografeert. Goed om te weten: je hoeft niet ver van huis!

1 Bedenk een thema

Een handige manier om meer bewust te zijn van alles wat je dagelijks ziet, is door een thema aan te houden en aan de hand daarvan te zoeken naar momenten en onderwerpen om te fotograferen. Kies bijvoorbeeld een bepaalde kleur en fotografeer objecten, taferelen en details met die kleur. Denk aan paarse bloemen aan de kant van de weg, paarse kleding aan de waslijn van de buren en een paars uithangbord op de hoek van de straat. De collectie aan foto’s met hetzelfde thema zijn perfect om een gestileerde Instagram feed mee te creëren. Wissel iedere week van kleur- of stijlthema en je volgers blijven uitkijken naar jouw nieuwe content.

2 Maak gebruik van de middelen die je hebt

Het is een misvatting dat je de meest bijzondere plekken moet bezoeken en de meest dure apparatuur nodig hebt om de mooiste foto’s te maken. Bij CEWE vinden we dat iedereen op iedere plek ter wereld prachtige foto’s kan maken met de middelen die je tot je beschikking hebt. Heb je een beeld gevonden dat je wilt vastleggen? Maak dan gebruik van de traditionele fotografietechnieken om je foto een extra ‘touch’ te geven. Licht en compositie zijn hierbij van groot belang. Denk aan de regel van derden en de gulden snede, maar ook aan natuurlijk licht. Tijdens het gouden en het blauwe uurtje kun je de meest unieke foto’s maken.

3 Zie je iets waar je blij van wordt? Snap it!

Een goede foto bevat pure emotie. Kom je iets tegen waar je blij en gelukkig van wordt? Dan is de kans groot dat de foto die je ervan maakt hetzelfde effect heeft op anderen. Probeer ieder moment dat jouw aandacht trekt, vast te leggen zoals jij het beleefde. Hierdoor kunnen jij en anderen keer op keer genieten van dat mooie, kleine geluksmomentje. Of nog beter: verzamel na verloop van tijd al die geluksmomentjes en creëer een ‘geluksfotoboek’.

Tip: het CEWE FOTOBOEK Pure is hier perfect voor!

4 Onderzoek je direct omgeving

De beste plek om je zoektocht naar de kleine nuances in het leven te beginnen is ‘gewoon’ in en rondom de plek waar je woont. Je zult ontdekken dat je directe omgeving helemaal niet zo gewoon is. Zonder dat je het doorhebt, vind je daar heel veel unieke voorbeelden uit het dagelijkse leven. Onze Engelse collega’s bij CEWE leerden van straatfotograaf Kiran Bhamra Cox dat het verkennen van je eigen omgeving en het vastleggen ervan net zo belonend als onthullend kan zijn. Je maakt als het ware een verhaal met beeld over jouw woonplaats die ervoor zorgt dat anderen getransporteerd raken en echt de lokale sfeer voelen. Denk aan een foto van een ouder stel in het park bij jou in de buurt die elkaar innig vasthouden of van enthousiast spelende kinderen op het veldje voor huis.

5 Te veel op je bordje?

We weten allemaal dat fotografie je terug kan brengen naar een specifiek moment of situatie; de geur, de beelden… en zelfs de smaken! De volgende keer dat je aan tafel gaat, pak dan eerst je camera erbij in plaats van het bestek. Voedselfotografie groeide de afgelopen jaren enorm in populariteit, vooral op social media en wij begrijpen wel waarom. Wanneer je ieder element van het gerecht weet vast te leggen in combinatie met de textuur en de kleuren, dan creëer je een goed in elkaar gezette foto én een heerlijke herinnering. Gebruik ook hier de traditionele fotografietechnieken zoals de regel van derden en speel met de instellingen van je camera om het beeld te manipuleren en zo een uniek plaatje te maken. Zelfs avocado op een geroosterd broodje met een beetje peper en zeezout ziet er fantastisch uit door de ogen van een fotograaf!

6 Ga op zoek naar patronen en uniforme objecten

Zuivere patronen en symmetrisch opgestelde objecten zijn onmiskenbaar aangenaam om naar te kijken en geven de perfecte mogelijkheid om overal een mooie foto van te maken. Let gedurende de dag op visuele elementen die mooi geordend zijn of een andere vorm van regelmaat bevatten. Denk aan een rij bomen op exact dezelfde afstand van elkaar, perfect geverfde wegmarkeringen of iets simpels als de zout en peper molens op het plankje boven je aanrecht. Maak de foto nog interessanter door met lichtinval te spelen en schaduwen te vormen of maak de foto vanuit een andere hoek en creëer een uniek perspectief. Uniformiteit en symmetrie vind je vrijwel overal waar je kijkt en met een creatieve aanpak maak je hoogwaardige, professionele foto’s van objecten die je elke dag ziet.

7 Leg mensen in actie vast

Wanneer je in een publieke ruimte bent, vind je waarschijnlijk iedere keer dat je je omdraait een mooi beeld om vast te leggen, maar wanneer je mensen fotografeert zijn er een aantal dingen waar je rekening mee houdt. Zo is het belangrijp om altijd respect te tonen richting je onderwerp: zorg dat je niet hun privacy schaadt en vraag toestemming om een foto te maken. Authenticiteit is essentieel bij het fotograferen van mensen. Het is misschien verleidelijk om te vragen of men voor je wil poseren, maar je krijgt meer natuurlijke en authentieke foto’s wanneer je onderwerp(en) niet doorhebben dat je een foto maakt. Wees daarom niet bang om contact te leggen met de mensen die je wilt fotograferen en vraag, wanneer nodig, of ze een actie willen uitvoeren die jij vervolgens kunt vastleggen. Kies altijd de foto’s met momenten waarop oprechte emoties te zien zijn.

Kortom: gedurende de dag kom je ongetwijfeld heel veel fotomomenten tegen en we zijn erg benieuwd welke dagelijkse taferelen jij op de foto gaat zetten. Laat ons zien hoe jij met ‘dagelijkse-leven-fotografie’ aan de slag gaat en deel je foto’s met ons via Facebook en Instagram!